Genieten

door | 29 mei, 2024 | Verhalen uit de praktijk

Enkele voorbeelden uit de praktijk

Hij is moe en niet lekker… Er is veel gepieker en er moet ook nog voor school worden gewerkt, vanmiddag…. Als dit allemaal duidelijk is geworden zeg ik: ‘Goh, ik heb een plan…, zullen we lekker gaan tekenen…?’ Schetsen…
Er wordt geknikt. Ik pak papier, houtskool en wat inspiratie-voorbeelden. Als hij bezig is, komt er een diepe zucht… ‘Dit is best fijn.’ Het gesprek over wat er mogelijk anders kan, volgt vanzelf… En veel meer vanuit het hart, in plaats van alleen uit het hoofd…

Ze zit in een nieuwe klas. Nadat ze zo werd gepest in de vorige klas, bleek een nieuwe school de beste optie. Het is nog best spannend. Weer ervaren dat je wèl oké bent…
Daar kunnen we over praten maar ook creatief mee aan de slag. Je kracht voelen door papieren te scheuren en steeds weer op te vouwen en weer te scheuren tot er kleine snippers overblijven… De klei net zo lang bewerken tot het helemaal is doorgekneed is en lekker zacht. Daarbij doen we allerlei oefeningetjes zodat er vaak plezier bij komt… Soms is het nog te moeilijk om te zeggen hoe boos je nog bent… Hier zijn geen woorden bij nodig….

Plezier en genieten… Het zorgt ervoor dat er ruimte komt, openingen… Dat er een tegenhanger van de angst ontstaat… Je hoeft nergens aan te voldoen, het is goed zoals het is…

Als een kind bij De Twee Uilen wordt aangemeld is er vaak al veel geprobeerd. Wat mij daarbij opvalt is dat vaak de nadruk ligt op wat niet goed gaat.
School vindt dat het kind zich niet genoeg kan concentreren… Het kind is een stoorzender in de klas… Zij maakt steeds ruzie… Het kind is niet weerbaar genoeg…
Kinderen moeten aan zoveel voldoen, en als dat niet lukt om wat voor reden dan ook, wordt er vaak aan het kind gesleuteld… Met de beste bedoelingen.
Maar wat kan het dan moeilijk zijn om op je kind te blijven vertrouwen, om de mooie kanten van je kind te zien…. De kwaliteiten en eigenheid….
En voor het kind is het moeilijk zichzelf te blijven ervaren als een prima kind, in plaats van te denken en voelen dat er ‘van alles mis is’ met hem of haar…

Bij De Twee Uilen gaan we op zoek naar de basis van waaruit weer groei mogelijk is.
Er zijn dingen waar je als kind en als ouder tegenaan kunt lopen, Dingen die je graag anders zou willen, dingen die je kind graag anders zou willen. Daar gaan we mee aan de slag.
Als alle gevoelens er mogen zijn, en ge-uit kunnen worden, komt er vaak vanzelf meer ruimte voor het gevoel blij. Plezier maken en genieten. Dan komt er meer verbinding met jezelf en met elkaar…

Ben je hier ook aan toe? Weet dat je welkom bent!

Over Dineke

Ik ben Dineke Ploeger. En zet graag mijn werk- en levenservaring in, in kindercoach praktijk De Twee Uilen. Het is mijn missie kinderen te helpen die wel een steuntje kunnen gebruiken. Ik kijk wat er nodig is, zodat je kind op een fijne manier weer verder kan. Je kind kan zich in de praktijk gezien en gehoord voelen. En zich in een veilige setting uiten en oefenen. Ouders betrek ik graag bij dit proces.

Gerelateerde artikelen

Faalangst

Faalangst

Ze werd aangemeld door haar moeder, met een lijst aan klachten. En daarbij de opmerking dat het mogelijk faalangst was. De juf dacht van wel. Zij...

lees verder
Keuzes maken

Keuzes maken

Keuzes maken, we hebben er elke dag mee te maken. Wat doe ik aan? Wat gaan we eten? Dat geldt niet alleen voor volwassenen, ook kinderen hebben hier...

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin