Samen aan de slag in kindercoach-praktijk De Twee Uilen.
Kindercoach met veel ervaring in het werken met kinderen en ouders.
Ik ben Dineke Ploeger. Een groot deel van mijn werkzame leven heb ik gewerkt met kinderen en ouders. Het coachen van kinderen vormt in mijn werkervaring een rode draad. Evenals creativiteit. Als middel om iets over te brengen of kinderen hun gevoel te laten uiten. Als middel om verbinding tot stand te brengen. En als beeldentaal naast het gesproken woord.
Na mijn middelbare school wilde ik al graag de kant op van creatief therapeut. Op die leeftijd is het er niet van gekomen. De inhoud van de opleiding HBO-Jeugdwelzijnswerk sprak mij aan, Ik heb gewerkt in de gehandicaptenzorg en in de kinderopvang. In een ziekenhuis heb ik als pedagogisch medewerkster gewerkt en op een basisschool als tutor van Piramideonderwijs.
In 2015 heb ik de opleiding tot kindercoach gevolgd bij BGL in Hoofddorp. Een grote stap om als zelfstandige verder te gaan en tevens een logisch gevolg. Ik wilde graag een eigen praktijk starten om kinderen te begeleiden. De ervaring die ik gaandeweg heb opgedaan, heeft mij geholpen om de droom die ik al lang koesterde tot werkelijkheid te laten komen.
Ik woon op loopafstand van het station in Leiden. Voor mijn eerste baan ben ik verhuisd van het noorden van het land naar Leiden en ben hier vervolgens niet meer weg gegaan. Ik heb als het ware wortel geschoten in Leiden. Regelmatig ben ik te vinden op het strand, waar ik het heerlijk vind om even uit te waaien en op te laden. In de zomervakanties ga ik even terug naar het noorden van het land, naar de wadden.
Het samenleven met en begeleiden van een kind of kinderen kan een heel intens proces zijn. Ik heb gemerkt hoe fijn het kan zijn om eens met een onafhankelijke derde te kijken naar dit hele proces. Het is de bedoeling dat het kind een groeiproces doormaakt. Maar je kind kan ook een spiegel zijn, waarin je kunt zien waar jijzelf te groeien hebt. Als je dit kunt en wilt zien. Zo kun je als volwassene veel van je kind leren. Ik heb dit zelf zo ervaren. En zo was het begeleidingsproces van mijn zoon ook een groeiproces van mijzelf.
Ik maak graag de vertaalslag van wat het kind laat zien naar ouders toe, als dit wenselijk is. Ik vertaal als het ware wat het kind nodig heeft. Dan geef ik woorden aan de spiegel die je kind op dat moment is.

Ik heb geleerd dat er vaak zoveel meer mogelijkheden zijn dan op het eerste gezicht lijkt. Vooral heb ik heb geleerd om goed te kijken en luisteren. Graag zet ik mijn werk- en levenservaring in om kinderen te helpen. Ik begeleid graag jouw kind zodat het meer op zichzelf kan vertrouwen. Ik ga hierbij uit van mogelijkheden en kijk naar wat er nodig is, zodat je samen met je kind weer verder kunt.
Ik vond het leuk om een naam te zoeken voor de praktijk. De naam De Twee Uilen is ontstaan doordat ik een naam zocht met een vogel erin. Een uil heeft een wijze uitstraling. Om duidelijk te maken dat ook kinderen een wijs deel in zich hebben, zijn het twee uilen geworden. En de gelijkwaardigheid komt zo ook naar voren.
HBO-Maatschappelijk werk en Dienstverlening
In de opleiding leer je methoden en technieken om mensen die knel zitten te helpen. Daarbij is het belangrijk dat je weet hoe je op een passende en verantwoorde manier om kunt gaan met je cliënten, maar ook met hun familie, vrienden en werkgevers. Je werkt samen met andere hulp- en dienstverleners, vrijwilligers en mantelzorgers. Het doel is het sociaal functioneren van cliënten te bevorderen en ze leren hoe ze grip kunnen krijgen op hun eigen leven.
Ik heb met deze opleiding gewerkt in Raad en Daadwinkels, waar we keken naar de vraag achter de vraag. In de vrouwenopvang werkte ik met groepen vrouwen en kinderen die langdurige ondersteuning nodig hadden onder andere op het gebied van wonen, werken en opvoeding. Aan het eind van dit traject gingen de vrouwen en kinderen op zichzelf wonen. Tijdens de moeder-kind-middagen ging ik graag creatief met hen aan de slag. Het ging dan niet om het resultaat, maar al knutselend aan tafel kwamen de verhalen los.
Kindercoach-opleiding bij BGL
In de opleiding tot kindercoach staat de ontwikkeling van het kind centraal. Ieder kind is uniek. Het kind is in staat eigen unieke oplossingen te bedenken. Je leert inspelen op en samenwerken met het kind om tot deze oplossing te komen. Een kind staat nooit op zichzelf. Het is onderdeel van een gezins-systeem, schoolsysteem. Op de opleiding leer je het probleem te zien in samenhang met de leefsituatie en het wereldmodel van het kind, het gezin en de cultuur.
Je leert af te stemmen op het kind, waarbij ik erachter kwam, dat ik ook in andere banen al heel coachend bezig was.
Ontwerpen/vormgeven
Tijdens de tweejarige opleiding ontwerpen/vormgeven, ga je aan de hand van de kunstgeschiedenis zelf allerlei dingen maken. Je laat je inspireren en geeft er zelf je eigen vorm aan. Naasr deze inspirerende opleiding heb ik veel creatieve cursussen gedaan. Tekenen, schilderen, textiele werkvormen. In de kindercoach-praktijk zet in mijn creativiteit graag in als middel in het begeleidingsproces.
HBO-Jeugdwelzijnswerk
De opleiding HBO-Jeugdwelzijnswerk is een voorloper van de Sociaal Pedagogische Hulpverlening, de SPH. De opleiding had drie peilers: pedagogisch, creatief en een deel gezondheidszorg. Met deze opleiding heb ik gewerkt als pedagogisch medewerkster in een ziekenhuis en in de kinderopvang.
Tutor van Piramide-onderwijs
Piramide-onderwijs valt onder de Voor Vroegse Educatie (VVE-onderwijs). Het onderwijs is opgedeeld in thema’s. Taal en sociale ontwikkeling vormen belangrijke onderdelen in dit onderwijs. Als tutor werkte ik individueel met kinderen of in kleine groepjes. Gedurende een half jaar heb ik de leerkracht van groep 1 vervangen. Er wordt veel beeldmateriaal gebruikt en er zijn veel creatieve opdrachten.
Leerbegeleiding
Naast kindercoach ben ik leerbegeleider, volgens de methodiek van Treen je Breen. Ik heb hiervoor de module Treen je Breen Proces Leerbegeleider gevolgd. De focus ligt hierbij op de cognitieve balans. Wat is sociaal, emotioneel en fysiek nodig om de cognitieve balans te vinden? Ik kijk hierbij naar het individuele leerproces van het kind. Ik begeleid het hierbij in zijn/haar ontwikkeling. We gaan op zoek naar hoe het kind inzicht verkrijgt in de leerstof en vervolgens hoe het zich de stof eigen kan maken. Leren leren op je eigen manier. Geschikt voor kinderen die vastlopen met leren, en daar graag meer grip op willen krijgen, en daardoor meer zelfvertrouwen ontwikkelen.
Ik begeleid ook graag liefdevol kinderen die een verlies hebben meegemaakt. Ik heb een workshop gevolgd bij Joke Goudszwaard ‘Toveren in het donker’. Over het werken met kinderen rond de dood vanuit systemisch en metaforisch perspectief.
Wat ouders vinden
Ik ben met Fiene naar Dineke gegaan met de hulpvraag om Fiene beter om te leren gaan met haar buikpijn klachten die zij toen had. Ze sliep slecht snachts en kon niet duidelijk vertellen waar dit door kwam. Doordat ze bij Dineke leerde haar gevoelens te herkennen en te benoemen deed dit haar goed. Dit werd vooral goed bevorderd door het maken van een gevoelsstok. Fiene is gek op knutselen en de ze manier, het versieren van eens stok met verschillende emojis van gevoelens kon ze dit beter begrijpen en benoemen…het 1 op 1 bezig zijn beviel haar en ons goed. Het heeft haar goed geholpen. Ze heeft de knutsels die ze gemaakt heeft ook bewaard…kortom het heeft Fiene veel gebracht.
Toen onze zoon 8 jaar was, is hij bij Dineke geweest. Hij zat die periode niet lekker in zijn vel. Aanvankelijk dachten wij dat dit had te maken met het rekenen op school wat moeizaam verliep. Maar er bleken ook andere dingen te spelen zoals een moeizame aansluiting met vriendjes. Hij trok zich dit sterk aan. Dineke had snel door dat er meer speelde en heeft hem hierin ondersteuning kunnen bieden. Wat mij hierin opviel is
dat zij dit deed met sensitieve en oprechte aandacht voor mijn zoon en manieren zocht om bij hem aan te sluiten. Zoals werken met symbolen of samen iets knutselen. Zij deed een beroep op zijn “superkrachten” en heeft hem geholpen oplossingen te vinden voor de dingen waar hij tegen aan liep. Dit had een positief effect op zijn zelfvertrouwen. Dineke is open in haar communicatie naar ons als ouders met overleg en overdracht wat ik ook als heel fijn heb ervaren.
Gun je je kind ook dat het samen met mij aan de slag gaat?
Ik zet graag mijn kennis en ervaring in, om je kind te ondersteunen.
Mijn praktijkruimte
Mijn praktijkruimte is aan huis. En is op de eerste verdieping aan de achterkant van het huis. Een veilige, ruime, lichte kamer, met uitzicht op groen. Er is allerlei materiaal om creatief aan de slag te gaan. Of je op een andere manier te uiten.
Het is 10 minuten lopen vanaf het centraal station. Er is voldoende betaalde parkeerruimte in de directe buurt.
Kindercoach-praktijk De Twee Uilen
Jennerstraat 16
2316DD Leiden
06-23007205
info@detweeuilen.nl
BTW nummer: NL001532990B55
KvK-nummer: 65372034



Heb je vragen?
Neem dan gerust contact met me op!