Creatief bezig zijn hoort bij mij, past bij mij…. En het is een heel fijne ingang in het werken met kinderen… dat merk ik steeds weer…
Creatief bezig zijn, is een manier om in contact te komen met jezelf. Het laat een kind vaak van zijn hoofd in zijn lijf zakken. Ook kan creatief bezig zijn een manier zijn om je te uiten, iets te vertellen, wat met woorden (nog) niet lukt… En ik krijg veel informatie door hoe het kind bezig is en wat het laat zien… Daar kan ik mee verder. Dat gaat verder dan het gesproken woord…
Bij een nieuwe aanmelding, vertel ik dat het kind wel mag praten, maar dat het niet hoeft. Praten is helemaal goed, maar het hoeft niet. Dat geeft vaak al rust… want het is natuurlijk best spannend om de eerste keer te komen…
Als ik met het kleine meisje, dat voor het eerst komt, een ‘toverbal’ maak, en zij met de handjes vol sop de wol om de knikker kneedt, dan zie ik het kind tot rust komen, landen… Dat was mijn doel. En het kind gaat met de toverbal naar huis. Een ankertje dat het eigenlijk best leuk was…
Een goed voorbeeld van uiten wat met woorden nog niet lukt is ‘boos’. Als ik ‘boos’ zie, merk, of het vermoeden ervan heb en het kind zegt dat het niet boos is, geef ik vaak een stuk klei. Met de opdracht dat eens goed door te kneden… Als er dan even later met rode wangen op de klei gemept wordt, juich ik inwendig… Met het kind kan ik nu verkennen hoe boos kan voelen, of het oplucht om dit te uiten… Er is een proces in gang gezet..
Bij kinderen die ‘een heel druk hoofd’ hebben, werk ik onder andere graag met de senso-motoriek, voelen, tactiel. Dat kan met verschillend materiaal, zoals klei, sop, papier -machee, vingerverf…
Wanneer je de aandacht heel bewust naar het voelen verlegt, is er minder aandacht voor alles wat zich in het hoofd afspeelt… en komt het kind vaak meer in zijn lijf. Dit pas ik ook toe bij grotere kinderen, met fijne resultaten…
Je creatief uiten, is ook verbeelden, het letterlijk ergens een afbeelding van maken. Je kunt praten over gevoelens…. Maar wat gebeurt er als je gevoelens gaat tekenen? En welke kleuren horen daarbij? Dit is eigenlijk voor elk kind fijn, maar zeker voor beelddenkers, kinderen die toch al gauw ergens een plaatje bij zien.
Waar creatief werken zich ook goed voor leent, is het maken van een ankertje. Hierbij kun je denken aan het veertje van het olifantje Dombo. Met het veertje in zijn slurf wist Dombo zeker dat hij kon vliegen…. Daar lijkt het een beetje op…
Als je al je krachten die je nodig hebt om die spannende spreekbeurt te houden, in de steen hebt gestopt… en dat er met mooie tekens op het gezet, hoef je er nog maar even aan te voelen in je broekzak, en je weet weer dat het kunt… Zo bijzonder hoe dat werkt… Zo is al menig boekbespreking of ander spannend iets volbracht…
Uiteraard is dit helemaal niet volledig. Er zijn nog veel meer creatieve werkvormen, materialen en toepassingen. Bovendien gebeurt er naast creatief werken nog zoveel meer in de praktijk, afhankelijk van het doel waar ik met het kind aan werk…
Je bent welkom. Het is ook mogelijk om een oriënterend, kosteloos, telefoongesprek aan te vragen. Via de contactpagina op de website, of een mailtje sturen naar info@detweeuilen.nl.
0 Reacties